Odciski

Odciski to czopy rogowe, które powstają w wyniku przewlekłego punktowego ucisku. W efekcie obronnym dochodzi do nadmiernego wytwarzania komórek rogowych skóry, co przy powtarzającym się ucisku prowadzi do wbijania się ich w głębsze warstwy tworząc rdzeń odcisku. Podczas ucisku rdzeń ten naciska na okostną, która jest silnie unerwiona, w efekcie czego powoduje siny, promieniujący ból.

Gdzie powstają odciski?
Odciski pojawiają się w rożnych częściach stopy, najczęściej na grzbietach palców ( efekt deformacji w obrębie stawów międzypaliczkowych), śródstopiu – u osób starszych na skutek zamiany rozkładu obciążenia stopy, przeciążenia bądź też zaniku podściółki tłuszczowej a co za tym idzie zmiejszonej amortyzacji stopy.
Odciski podczas chodzenia wywołują ogromny ból, przyczyniają się do zmiany biomechaniki chodu, a przez to odruchowo zaczynamy odciążać miejsce bolące tym samym obciążając inną, zdrową część stopy co w konsekwencji skutkuje pojawieniem się problemu w innych miejscach takich jak miednica, kolana, kręgosłup.

Jak usuwamy odciski?
Zabieg polega na usunięciu twardego czopa rogowego, a następnie założenie specjalistycznego opatrunku ze środkiem leczniczym. Zabieg jest praktycznie bezbolesny, bezinwazyjny i nie wymaga podawania znieczulenia.

Czy preparaty apteczne na odciski są skuteczne?
Nie zaleca się stosowania preparatów aptecznych na odciski ponieważ kwas salicylowy i mlekowy zawarty w tych preparatach powoduje głębokie poparzenie skóry, nie usuwa odciska w efekcie czego powoduje jeszcze większy ból. Usunięcie odciska po zastosowaniu preparatów aptecznych przez podologa w gabinecie jest znacznie utrudnione.